Hvad er tokofobi?

Ja, jeg vil gerne have en e-mail, når der kommer nye blogindlæg om fødselsangst, gode råd til en fødsel med mindre angst, psykologens tips til at slippe af med angst og nye tilbud om behandling af fødselsangst!

*

Jeg er for nyligt blevet interviewet om fødselsangst til podcasten Fænomener. Et af spørgsmålene til ”eksperten” var: ”Hvad er tokofobi?”

Du kan høre podcasten (og hvad jeg svarede) her: Podcasten Fænomener – Om fødselsangst

Men hvad er tokofobi egentlig?

Ordet tokofobi kommer af det græske ord ”tokos”, der betyder fødsel, og ”phobos”, der betyder frygt. Tokofobi defineres oftest som angst for både graviditet og fødsel, men for langt de fleste kvinder med tokofobi handler angsten mest om selve fødslen.

Diagnosekriterierne for tokofobi

Angst er en helt naturlig følelse, som vi får, når noget potentielt er farligt for os. Vores medfødte evne til at blive angste og undgå farlige ting er en kæmpe fordel, fordi det hjælper os med at overleve i en potentiel farlig verden.

Men de angstlidelser, vi kalder fobier, er mere end bare almindelig nervøsitet og angst. Det er overdrevet angst, der føles ude af din kontrol og er virkeligt ubehagelig for dig.

Tokofobi er defineret ved tre overordnede kriterier:

  1. Tokofobi er overdrevet frygt for fødsel. At frygten for at føde er overdrevet betyder, at ens voldsomme angst for at føde ikke stemmer rationelt overens med, hvor farlig en fødsel typisk er. Når du har tokofobi, vil du oftest tænke, at risikoen for, at der vil ske noget forfærdeligt under din fødsel, er meget høj. Så din vurdering af din forestående fødsels farlighed vil være meget højere end fx din jordemoders vurdering af fødslens farlighed.
  2. Når du har tokofobi, opleves angsten som ude af din kontrol. Det vil sige, at du ikke bare lade være med at være angst. Modsat hvad nogle mennesker tror, så går en angstlidelse ikke over, hvis man ”tager dig sammen” eller ”holder op med at køre det op”. Angst er ikke noget, man vælger at have – Og hvis man kunne vælge at stoppe det, ville man jo have gjort det for længst.
  3. Angsten er ubehagelig og til betydelig gene for dig, der lider af tokofobi. Det er voldsomt ubehageligt at have angst. Det gælder både den kropslige angstreaktion, bekymringerne, tankebillederne og alt det, angsten forhindrer én i at gøre i ens liv. Selv når du undgår at blive gravid, kan angsten alligevel dukke op, når der er noget, der trigger den, som fx en fødsel på tv eller en venindes fødselshistorie.

Hvad er symptomerne på tokofobi?

Tokofobi er diagnostisk set en enkeltfobi, ligesom højdeskræk, nåleskræk eller edderkoppefobi. Når man lider af en fobi, vil man enten forsøge at undgå det, man er angst for, eller – hvis det ikke kan undgås – vil man opleve voldsom angst, når man møder det, man har en fobi for.

Kropslige angstsymptomer

De kropslige angstsymptomer på tokofobi er fx. hjertebanken, rysten, sveden, tør mund, vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelse, trykken for brystet, kvalme og ondt i maven, svimmelhed, snurren eller prikken i hænder og fødder. Når angsten overvælder én, kan man også komme til at græde eller kaste op.

Kognitive angstsymptomer

De kognitive, altså tankemæssige, symptomer på angst kan være problemer med at koncentrere sig eller med at tænke klart. Bekymringer, katastrofetanker og forestillinger om det frygtelige, der kan ske, fylder i tankerne, selvom man forsøger ikke at tænke på det.

Undgåelse af fødsler og andet, der trigger angsten

Hvad forsøger man at undgå, når man lider af tokofobi?

  1. At føde
  2. At blive gravid eller at risikere at blive gravid. Nogle kvinder med tokofobi bruger flere slags prævention samtidigt eller afholder sig helt fra sex.
  3. Alt andet, der trigger angsten for at føde: At høre om fødsler, at se film eller serier med fødsler i, at tale om fødsler, at tale om at få børn, at holde et spædbarn, at tage en graviditetstest, gynækologiske undersøgelser, fødselsforberedelse, osv.


Hvis angsten for at føde er opstået pga en tidligere traumatisk fødselsoplevelse, vil man også typisk forsøge at undgå situationer og ting, der kan minde om den tidligere fødsel, fx hospitaler, billeder fra fødslen, at fortælle om fødslen, osv.

Undgåelse er den naturlige reaktion på angst, men det er desværre også undgåelsen, der kan påvirke ens liv og ens familieliv meget: Kvinder med fødselsangst venter længere med at få børn end kvinder uden fødselsangst, får færre børn end kvinder uden fødselsangst og har længere tidsinterval mellem deres børns fødsler end kvinder uden fødselsangst.

Tokofobi skal tages alvorligt, og det er vigtigt at få gjort noget ved angsten

Hvis du lider af tokofobi er det ikke kun et problem den dag (eller to) i dit liv, hvor du føder et barn. Angst, undgåelse og skam over angsten påvirker store dele af livet – Fordi angsten holder én fra det liv, man gerne ville have levet.

Hvis du vælger at få behandling for fødselsangst hos en psykolog, vil jeg anbefale dig at finde en psykolog, der ved noget om tokofobi og har erfaring med at behandle det. Du kan som regel se på en psykologs hjemmeside, hvad han eller hun er specialiseret i.

Hvis du ikke er der, hvor du ønsker at gå i et terapiforløb mod angsten, kunne et kortere kursus måske være noget for dig? Jeg har udviklet et 5-ugers kursus, der er målrettet symptomerne på fødselsangst, som du kan læse mere om her:

5-ugers kursus mod fødselsangst.

Referencer:

WHO ICD-10 Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser: Klassifikation og diagnostiske kriterier, 1994, Munksgaard.

Maeve A. O’Connell et al., 2017, Worldwide prevalence of tokophobia in pregnant women: Systematic review and meta-analysis, Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica 96, pp. 907-920.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *